Kenangan Terindah...

Kenangan Terindah...

Yana & Hafiz

Saturday, July 30, 2011

My TTC Journey - HCG Shot

On Friday 29th July 2011, we went to Hospital Selayang to do the follicle scanning on CD 10 (ari ke 10 period).

Tujuan scan ni adalah untuk monitor perkembangan follicle atau telur selepas pengambilan clomid. Clomid akan meransang pengeluaran telur, so doctor perlu monitor samada ade pengeluaran telur atau tidak, & jika ade, doctor nk monitor perkembangan size nyer.

Malam tu aku survey2 jugak blog2 citer psl clomid & follicle scanning.. ade jugak yg berjaya mnghasilkn telur yg elok wlupun ngn dos clomid yg rendah.. ade jugak yg xdpt hasilkn telur wlupun dos plg maximum. Ni buat aku cuak & risau.. risau klu scan2 tgok xder ape2.. sedih la.. tp incik hubby ckp, klu xde telur kali ni, next cycle leh cba lg ngn dose lbih tggi.

Sbb ni cycle pertama, doctor bg dos plg rendah jer, 50mg utk permulaan. Aku pn x pasti berkesan ke x, sbb mane la aku tau ape jd kt dalam tu kan..

Pas tggu baper lama, doctor pon pnggil masuk n suh baring kt atas katil tempat nk scan tu. Aku da bersedia mental utk terima berita buruk.. Sekali dgr doctor ckp.. 'Ni ada 1 yg besar.. kt sebelah kanan'. Aku terus rasa bersyukur sgt.. ilang da kebimbangan ckit..

Doctor scan sebelah kiri ovari lak, dia kata ade few eggs, tp x ckup besar lgi.. tp sbb they need 1 egg jer, so yg sebelah kanan da ade yg bersize 18mm.. da ckup la tu utk cycle ni. Doctor kata telur dianggap bersaiz sesuai utk ovulation adalah dalam size 18-23mm.

Doctor pon arahkan nurse utk beri suntikan HCG, iaitu sejenis hormon yg akan memaksa the follicle to rupture atau sng citer, telur tu menetas dan keluar ke tube fallopian utk disenyawakan.

Selepas suntikan ni, doctor kata ovulation akan berlaku anytime dlm masa 12-36 jam dr masa suntikan tu. Doctor kta untuk meningkatkn peluang hamil, kna la buat apa yg patut dalam masa 3 ari tu.. wink wink..

Sehari lepas suntikan tu, aku rasa agak x selesa kt perut.. rasa cramp mcm nk period tu.. aku pon xtau apa yg jadi sebenarnye, tp hrp2 la tu tnda ovulation..

Aku berharap kali ni berjaya la.. tp jika x berjaya, xper la.. kami redha dan akn cuba lagi..

0 comments: