Kenangan Terindah...

Wednesday, January 23, 2013

Trip To Bandung ~ Day 2

19th Oct 2012

Seawal pukul 6 pagi kami dah bangun.. ari ni destinasi adalah utk ke Tangkuban Perahu & kemudian shopping lagi di factory outlet dan Toko 3.

Sebelum tu, kami breakfast dulu.. guest house ni mnyediakan breakfast yg sedap.. walaupon menu tak byk, tp masakannya sedap..

Kimie & my MIL..

Dekorasi ruang makan di guest house ni..

Dekorasi sekitar guest house ni..
BTW, nama guest house ni De'Tropis Family Guest House. Terletak dekat jer ngn bandar.. persekitaran dalam guest house ni sgt menarik dan kreatif. Harga bilik pon amat2 berpatutan.. utk bilik family, kadarnya cuma 375,000 IDR utk weekdays & 400,000 IDR utk weekend termasuk breakfast. Teh buah & teh botol jugak disediakn sepanjang masa di ruang makan, complimentary utk sumer guests.

At 9 am Topan datang jemput kami & bwk kami ke Tangkuban Perahu. Perjalanan took around 2 hours lebih kurang.. sepanjang perjalanan tu dapatla kami tgok suasana umah2 kg sekitarnya. Jalan mendaki bukit tapi x terasa sgt sbb kami leka tengok pemandangan.

Taman Wisata Tangkuban Perahu ni terletak di puncak gunung berapi yg tidak aktif. Ade caj yg dikenakan utk pelawat..IDR50k utk setiap pelancong luar & IDR15k utk parking kete, so total yg perlu byr was IDR 165k.

Pemandangan bekas kawah gunung berapi.. bau sulfur masih kuat menusuk terutama bila agak berangin.. cuaca dingin di sini.

Penjaja mmg bersepah kt cni.. dan mereka jenis yg akn cuba pujuk pelancong habis-habisan. So klu x berminat nak beli jgn sesekali tya harga atau tawar menawar.

Strawberry yg manis sungguh.. tpi khabarnya strawberry ni dah direndam air gula, sbb tu manis.. Aku x pastilah betul ke x,tp aku makan jer..

Selepas pusing2 dan shopping, kami decided utk ke restoran Kampung Daun utk menikmati mkn tghari. Bila ku tya Topan, ok x restoran Kampung Daun ni, jawapnya.. 'Lumayan'. Mahal la kot.. :)

Restoran ni terletak x jauh dari Tangkuban Perahu, dalam 30 minit ke sejam perjalanan dari Tangkuban Perahu.

Pintu masuk ke Restoran Kampung Daun.

Pondok-pondok dlm restoran ni.

Pemandangan dalam restoran ni.

Pondok untuk pelanggan menikmati makanan.

Antara menu di sini.

Nama minuman ni, Es Kapiyur.. air kelapa bandung ngn isi kelapa muda.. sedap..

Ni pulak Es Cendol.. rasanya mmg kaw..

Ni Nasi Campur Sunda.. ade sambal mcm sambal ayam penyet, ayam goreng, tempe sambal, kerabu & tempeyek. Sungguh exotic rasanya.

Ni pulak Nasi Timbel Bakar, ade sambal ayam penyet, ayam goreng, kerabu, tahu bakar & tempe. Yang specialnya adalah nasi yg dibungkus dalam daun pisang dan dibakar.

Yummeh!

Total kos utk mkan tengahri kami di restoran ni adalah IDR500k+. Kalau convert duit Malaysia lbih kurang RM150+ camtu lah. Mmg agak mahal utk 4 org klu di bandingkan ngn makanan biasa di Bandung, tapi memandangkan restoran ini di gelarkan 'lumayan' oleh supir kami, maka rasanya ok la.. alah.. klu kt KL korang gi restoran yg konsep mcm ni, 2 org mkn jer pon dah RM200+.. Tengok la msa me & hubby gi mkn kt Tamarind Springs tu..

Selapas kenyang perut suka hati, kami pon bergerak utk destinasi berikutnya.. shopping lagi!!!!

Destinasi kli ni adalah ke factory outlets yg melambak kt Bandung ni & juga ke Toko 3 utk membeli jeans Kimie & hubby.

Jeans kt Toko 3 adalah ori ye tuan2 & puan.. sbb ade cert authentic kt dlm kedai tu.. klu Levis dlm IDR500k ke atas.. tapi kami beli brand biasa2 mcm Lois & brand2 lain tu jer.. sbb hubby & Kimie ni bkn jenis yg brand concious.. dorang pkai jer asal cntik & selesa. Aku x beli sbb rasa kurang selesa dah nk pkai jeans skrg.. sindrom kertu la tu kot..

X byk pics yg kami amik sbb da x hengat dunia bila shopping nih. nih jer la yg ade.

Dalam pada tu sempat jugak kami singgah beli Es Durian dpn Secret Factory Outlet.. kwn yg rekemen beli kt cni.. tp maybe trsalah tpt kot sbb ade 2 stall.. mybe aku trbeli kt stall yg slh sbb x la sedap mana pon.. durian nya keras.. :-(

Kami shopping sampai lepas waktu maghrib.. maklumla petang terakhir di Bandung.. esok tghri dah nak blik ke KL.. Jadi kami jalan la puas2.

Utk mkn mlm Topan bwk kami ke restoran Bakso Semar.. restoran ni mmg jual bakso jer, harga pon sederhana.. kira murahla bila conver to MYR.

Saje nk test Alpukat Coklat.. tapi x sedap la.. rasa pelik... ke aku yg x biasa?

Mi Hun Bakso.. sedap.. beza ngn yg kt KL.. sampai kimie pon jd suka, dah skrg dia cbuk nk mkn bakso yg sama cam kt Bandung.. kt KL payahla nk cari.. tp ade 1 tpt ni mmg mirip dah ngn bakso yg kt Bandung..bakso kt DC Cafe kt ofis aku.. mmg almost rasa cam bakso Bandung.. ape xnya, tukang buat bakso tu Dewi, mmg org sana.. hehehe..

Lepas dah makan, kami terus balik hotel. Kt hotel pening kepala pulak nk kemas & packing barang.. bag jd sendat2.. camne nih.. plan nk gi beli brownies lg esok tu.. adeh.. mmg bwk plastik2 ler nti..